Het produceren van een 16-cilinder Formule 1-motor met geforceerde inductie was een enorm technisch hoogstandje toen British Racing Motors (BRM) dit voor het eerst deed in de vroege jaren 1950, maar het bouwen van nog drie van de legendarische V16’s met supercharger is tegenwoordig niet minder een verheven uitdaging.
Zoals je je misschien herinnert van toen we het afgelopen najaar aankondigden – bekijk hier de achtergrond van de drie aankomende voortzettingsauto’s – BRM en oude partners Hall en Hall zijn bezig met het bouwen van drie veeleisende voortzettingsmodellen van de BRM Type 15 Formule 1-auto ter gelegenheid van de 70e verjaardag van de debuutrace van het team tijdens de Britse Grand Prix van 1951. Het middelpunt van de voortzettingen zal natuurlijk de iconische 1,5-liter supercharged V16-krachtcentrale zijn, die kan draaien tot 12.000 tpm en meer dan 500 pk produceert uit zijn relatief minuscule cilinderinhoud.
Het opnieuw maken van de 36.000-delige motor was tot nu toe een belangrijke onderneming, waarvoor uitgebreide studie van de originele tekeningen en onderdelen nodig was, evenals de herfabricage van veel componenten, waaronder de Rolls Royce-supercharger, maar het team heeft onlangs een belangrijke mijlpaal bereikt door een van de originele V16’s herbouwd en draaiend op de dyno. In het geval van deze specifieke motor was dit de eerste keer in meer dan twee decennia. De hoofdmotortechnicus van Hall en Hall, Martin Smith, zei: “We wilden het niet te hard op de dyno duwen, maar toch schatten we dat we ongeveer 550 pk bij 10.000 tpm en een boost van 2,5 psi kregen – wat een enorme stap voorwaarts is terwijl we doorgaan met het opbouwen van onze ervaring en begrip van deze verbazingwekkende motor.”
Om deze belangrijke stap voorwaarts in het vervolgproject te vieren, heeft BRM een korte filmset uitgebracht in de originele dyno-schuur van het team, die hierboven is ingesloten. Het cliché is hier beter van toepassing dan op de meeste plaatsen – volume omhoog. Het is ook banaal om krachtige auto’s en hun motoren ‘beesten’ te noemen, maar de V16 zien spuwen als een naverbrander terwijl de headers gloeien op de helse soundtrack is ronduit monsterlijk. Dat zo’n hyper ingewikkeld en inherent esoterisch stuk werktuigbouwkunde zo’n emotioneel display kan geven, is een topvoorbeeld van waarom we altijd van interne verbranding zullen houden, en we zijn verheugd om te zien dat dit speciale project zich de komende maanden verder ontwikkelt.